DNΑ με ηθική
Οι αντιδράσεις για τη
χαρτoγράφηση του ανθρώπινoυ γονιδιώµατος οφείλονται κυρίως σε φόβους σχετικά
µε τις ηθικές, νοµικές και κοινωνικές συνέπειες που µπορεί να έχει η ακριβής
γνώση του ανθρώπινου γενετικού υλικού. Συγκεκριµένα, εκφράστηκαν ανησυχίες ότι
υπάρχει κίνδυνος να προκύψουν νέες µορφές διακρίσεων, που θα αποκλείουν από την
αγορά εργασίας άτοµα µε γενετική προδιάθεση σε σοβαρές ασθένειες ή δε θα τους
επιτρέπουν να έχουν ιατροφαρµακευτική περίθαλψη και να κάνουν ασφάλειες ζωής.
Το ερώτηµα πώς θα προστατευθεί το γενετικό απόρρητο βρίσκεται στο κέντρο αυτών
των ανησυχιών...
Ακόµη κι αν θεσµοθετηθούν
ικανοποιητικοί νόµοι και ρυθµίσεις, θα υπάρξουν πολλά διλήµµατα, τα οποία δε θα
µπορούµε εύκολα να αντιµετωπίσουµε. Για παράδειγµα, γιατί θα πρέπει τα
ζευγάρια να γνωρίζουν το γενετικό τους προφίλ πριν γίνουν γονείς; Στο µέλλον
θα θεωρείται ηθικά επιλήψιµη η αµέλεια, αν εν γνώσει µας επιτρέπουµε τη γέννηση
παιδιών µε σοβαρά γενετικά προβλήµατα; Και αργότερα, αυτά τα θύµατα θα
δικαιούνται να προσφύγουν στη δικαιοσύνη ζητώντας την τιµωρία των γονιών τους,
επειδή δεν έκαναν τίποτα για να αποτρέψουν τον ερχοµό τους, παρόλο που γνώριζαν
ότι η ζωή τους δε θα ήταν χωρίς πόνο και έντονα συναισθηµατικά προβλήµατα;
Σε όσους πιστεύουν σε αυτή την
άποψη µπορεί να αντιτείνει κανείς το επιχείρηµα ότι, αν προσπαθήσουµε να
ελέγξουµε το γενετικό πεπρωµένο των παιδιών µας, ουσιαστικά υιοθετούµε τη
θεωρία της ευγονικής, όπως έκαναν οι ναζί, οι οποίοι έστειλαν στους θαλάµους
των αερίων για γενετικούς λόγους 250.000 τροφίµους ψυχιατρικών ιδρυµάτων.
Παρόλο που στις αρχές του 20ού αιώνα η ευγονική είχε την απήχηση ενός επίδοξου
κινηµατος και την υποστήριξη πολλών Αμερικανών, οι φρικαλεότητες των ναζί µάς
έκαναν να φοβηθούµε ότι τα επιχειρήµατα της ευγονικής µπορούν να
χρησιµοποιηθούν και πάλι στο µέλλον, για να προωθηθεί ο αποκλεισµός των
υποτιθέµενων γενετικά ακατάλληλων εθνικών οµάδων. [...]
Επίσης, έντονες αντιδράσεις για
προγράµµατα που έχουν στόχο να αποτρέψουν τη γέννηση παιδιών µε σοβαρές
γενετικές ανωµαλίες εκδηλώνονται και από ανθρώπους που πιστεύουν ότι κάθε
ανθρώπινη ζωή είναι εικόνα Θεού και θα πρέπει να έχει την εκτίµηση και
την υποστήριξη όλων. Αυτοί οι άνθρωποι πιστεύουν ότι τα έµβρυα µε γενετικές
βλάβες έχουν το δικαίωµα να ζήσουν, όπως ακριβώς και τα έµβρυα που αναµένεται
να έχουν υγιή και παραγωγική ζωή. [...]
Θεωρώ
περιττή την αγωνία που προκαλούν οι νόµοι που χρησιµοποιούν τη δύναµη
αυθαίρετων θρησκευτικών εντολών για να επιβάλουν τη γέννηση παιδιών µε
γενετικές ασθένειες σε γονείς που θα προτιµούσαν τη διακοπή της κύησης,
ελπίζοντας ότι η επόµενη σύλληψη θα τους χαρίσει ένα υγιές παιδί... Δε θα
πρέπει να µας εκπλήξει η συνεχώς αυξανόµενη αντίδραση στο Πρόγραµµα του
Ανθρώπινου Γονιδιώµατος, που θεωρείται ότι είναι το πιο εµφανές σύµβολο της
εξελικτικής βιολογίας. Επειδή, όµως, οι αντικειµενικοί ιατρικοί στόχοι του
Προγράµµατος Γονιδιώµατος σπάνια είναι λανθασµένοι, όσοι φοβούνται τις
συνέπειές του θα δώσουν έµφαση στο ότι η υπεραπλουστευµένη προσέγγιση της
ανθρώπινης ύπαρξης παραβλέπει την πρωταρχική σηµασία της πνευµατικής πλευράς
της ανθρώπινης ύπαρξης, που, όπως υποστηρίζουν, παίζει πολύ πιο σηµαντικό ρόλο
από τα γονίδιά µας στην επιτυχία µας ή την αποτυχία µας στη ζωή.
Όσοι
προβάλλουν τέτοια επιχειρήµατα πιστεύουν ότι είναι καλύτερα να δαπανούµε τα
χρήµατά µας για να βελτιώσουµε το οικονοµικό και ηθικό περιβάλλον του ανθρώπου,
αντί να ανακαλύπτουµε γονίδια, τα οποία, όπως ισχυρίζονται όσοι αντιτίθενται
σ' αυτά τα προγράµµατα, µόνο οριακά θα επηρεάσουν την υγεία µας και την
κοινωνική συµπεριφορά µας.
Ωστόσο, µε
το πέρασµα του χρόνου θα γίνει φανερή η αλήθεια: τα χρήµατα που έχουν δαπανηθεί
συνέβαλαν στο να µειωθεί ο αριθµός των µεγάλων τραγωδιών, για τις οποίες ευθύνονται
οι γενετικές ασθένειες. Τις επόµενες δεκαετίες, λοιπόν, θα δούµε να γίνεται
ολοένα και πιο αποδεκτή η άποψη ότι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωµα να διακόπτουν
την κύηση όταν τα έµβρυα παρουσιάζουν γενετικές ανωµαλίες.
Παραµένει,
όµως, το ερώτηµα ποιος αποφασίζει για τη διακοπή της εγκυµοσύνης. Σε καµιά
περίπτωση αυτή η απόφαση δεν πρέπει να ανατεθεί στο κράτος, γιατί ακόµη και
στις πιο οµοιογενείς κουλτούρες, παρατηρείται τεράστια απόκλιση ως προς το ποια
µορφή ανθρώπινης ζωής πρέπει να ενθαρρύνουµε. Είναι προτιµότερο αυτή την
απόφαση να την παίρνει η µέλλουσα µητέρα και ο µέλλων πατέρας (εφόσον έχει αναλάβει
µε τη δέουσα σοβαρότητα τον πατρικό του ρόλο). Η ανεξέλεγκτη ελευθερία µπορεί
να ανοίξει το δρόµο για ανεύθυνες γενετικές επιλογές, οι οποίες θα κάνουν κακό
σε όλους. Ωστόσο, δεν πρέπει να περιµένουµε ότι το αποτέλεσµα από την
αντιµετώπιση των γενετικών διληµµάτων θα είναι καλύτερο απ' ό,τι συµβαίνει µε
την αντιµετώπιση των προβληµάτων που αφορούν άλλες πλευρές της ζωής. Και θα
έχουµε λόγους να ελπίζουµε ότι οι γενετικές επιλογές µας θα βελτιωθούν,
καθώς η γενική γνώση για τις συνέπειες των άστοχων γενετικών συνδυασµών
εκτιµώνται καλύτερα. [...]
Παράλληλα, πρέπει
να αντιληφθούµε ότι η κοινωνία των ανθρώπων θα προσεγγίσει µε αβεβαιότητα τον
τρόπο σκέψης της γενετικής. Ακόµη και οι πιο ένθερµοι υποστηρικτές της θα
ανησυχούν µερικές φορές ότι πάµε µε πολύ γοργό βήµα, για να αναλάβουµε ρόλους
που στο παρελθόν ανήκαν στο Θεό. Μόνον Εκείνος µπορούσε να προφητέψει το µέλλον,
όπως είχε και τη δύναµη να αλλάξει το πεπρωµένο µας από το κακό στο καλό ή από
το καλό στο κακό. Σήµερα διαθέτουµε κι εµείς κάποιες από αυτές τις δυνάµεις.
Αυτή η κατάσταση είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει ανησυχία σε ορισµένους,
θα τους κάνει να φοβούνται ότι δε θα χρησιµοποιήσουµε τη δύναµή µας σωστά και
θα δηµιουργήσουµε κοινωνίες µε γενετική διαστρωµάτωση, οι οποίες δε θα
προσφέρουν προοπτικές ελπίδας και αξιοπρέπειας σε όλους τους πολίτες τους.
Αναλύοντας, λοιπόν, τη γενετική εκείνο που ελπίζουµε είναι να υπάρξουν καλύτερες
στιγµές για την ανθρώπινη ζωή, ενώ τα βήµατά µας πρέπει να είναι προσεκτικά
και να τα χαρακτηρίζει µεγάλη ταπεινοφροσύνη.
Τζέιµς Γουότσον, περιοδικό NPQ, τεύχ.16, Φθινόπωρο 2000, σελ.
56-59
Παρατηρήσεις:
1.
Να
συνοψίσετε το περιεχόµενο του κειµένου σε µια περίληψη 100-120 λέξεων.
(Μονάδες
25)
2.
Σε
ποιο είδος θα κατατάσσατε το κείµενο που διαβάσατε; Να αιτιολογήσετε την
απάντησή σας.
(Μονάδες
11)
3.
Ποια
η δομή και ο τρόπος ανάπτυξης της 1ης παραγράφου του κειμένου;
(Μονάδες
10)
4.
Να
αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις µε άλλες συνώνυµες:
- θα θεωρείται ηθικά επιλήψιµη
- να προσφύγουν στη
δικαιοσύνη
- να αντιτείνει
κανείς το επιχείρηµα
- είχε την απήχηση ενός επίδοξου
κινήµατος
- παραβλέπει την
πρωταρχική σηµασία
- παρατηρείται τεράστια απόκλιση
- έχει αναλάβει µε τη δέουσα σοβαρότητα
- ακόµη και οι πιο ένθερµοι υποστηρικτές
(Μονάδες 4)
5.
«Αναλύοντας,
λοιπόν, τη γενετική εκείνο που ελπίζουµε είναι να υπάρξουν καλύτερες στιγµές
για την ανθρώπινη ζωή, ενώ τα βήµατά µας πρέπει να είναι προσεκτικά και να τα
χαρακτηρίζει µεγάλη ταπεινοφροσύνη». Να αναλύσετε το περιεχόμενο της
παραπάνω περιόδου σε 80-100 λέξεις.
(Μονάδες
10)
6.
Στο
πλαίσιο μιας έρευνας που διερευνά τη στάση των νέων απέναντι στην επιστημονική πρόοδο, καλείστε
να αναπτύξετε ένα κείμενο 500 λέξεων στο οποίο θα αναλύετε τα επιχειρήματα των
επιστημόνων που επικαλούνται την ηθική ουδετερότητά τους και θα αποδεικνύετε
την άποψη ότι σήμερα η επιστημονική κοινότητα δεν είναι δυνατό να εμμένει στο
σύνθημα «η αλήθεια για την αλήθεια», αλλά οφείλει να αντιμετωπίσει την κοινωνική
ευθύνη της.
(Μονάδες
40)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου