Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΕΕ


Ενότητα 1η
1. Ο Αριστοτέλης συνεχίζοντας την εξέταση των προβλημάτων της ηθικής στο Β΄ βιβλίο των 'Ηθικν Νικομαχείων παίρνει ως δεδομένο το πόρισμα στο οποίο κατέληξε στο τέλος του Α΄ βιβλίου. Έχοντας υπόψη σας και την εισαγωγή του βιβλίου σας, να εντοπίσετε στο κείμενο τι απασχόλησε τη σκέψη του μέχρι τώρα και σε ποιο συμπέρασμα έχει καταλήξει.

 2. Ποια είδη της αρετής διακρίνει ο Αριστοτέλης, σε ποιο μέρος της ψυχής ανήκει κάθε είδος και από ποιους παράγοντες εξαρτάται η ανάπτυξη καθενός; Βλ. και εισαγωγή σχολικού βιβλίου, σσ. 152-153.

3. Ποια σχέση έχουν με τις ηθικές αρετές φύσις και τ θος; Να δώσετε το εννοιολογικό περιεχόμενο των όρων.

 4. Ποια παραδείγματα χρησιμοποιεί στο απόσπασμα ο Αριστοτέλης και με ποιο στόχο;

5. Να γράψετε μια μικρή παράγραφο σε δοκιμιακό ύφος στην οποία να χρησιμοποιήσετε ως θεματική πρόταση τη βασική θέση του φιλοσόφου για την ηθική αρετή και να την στηρίξετε με τα επιχειρήματα που εκείνος χρησιμοποιεί διατυπωμένα με δικά σας λόγια. Να ενισχύσετε την επιχειρηματολογία με απλά, συγκεκριμένα παραδείγματα από την καθημερινή εμπειρία.
 6. Ο Αριστοτέλης χαρακτηρίζεται πρακτικός νους που καταφεύγει συχνά στην πραγματικότητα για να τεκμηριώσει τις απόψεις του, τις οποίες παρουσιάζει σε απλό και λιτό ύφος. Ποια στοιχεία του αποσπάσματος θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν αυτές τις κρίσεις;

7. Να επισημάνετε στο κείμενο τις λέξεις που εκφράζουν όρους της αριστοτελικής φιλοσοφίας και να δώσετε το εννοιολογικό τους περιεχόμενο.

8. Στην ντιγόνη του Σοφοκλή η ομώνυμη ηρωίδα, στην προσπάθειά της να κεντρίσει τη φιλοτιμία της αδελφής της Ισμήνης και να πετύχει τη βοήθειά της στην ταφή του Πολυνείκη, κλείνει τον λόγο της ως εξής: οτως χει σοι τατα, κα δείξεις τάχα ετ’ εγενς πέφυκας, ετ’ σθλν κακή. (στ. 37-38) Η ηθική που προβάλλει στο απόσπασμα η κόρη του Οιδίποδα συμφωνεί με όσα υποστηρίζει ο Αριστοτέλης στο κείμενό σας; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.

9.Ο Ξενοφώντας στο έργο του γησίλαος, όπου εγκωμιάζει τον ομώνυμο βασιλιά της Σπάρτης, αρχίζει και τελειώνει το προοίμιο του δοκιμίου του με τη λέξη ρετή. Στη συνέχεια, στην προσπάθειά του να δείξει την αρετή του Αγησιλάου, γράφει: Οδα τι τς γησιλάου ρετς τε κα δόξης ο ῥᾴδιον ξιον παινον γράψαι, μως δ’ γχειρητέον. (…) Περ μν ον εγενείας ατο τί ν τις μεζον κα κάλλιον επεν χοι τι τι κα νν τος προγόνοις νομαζομένοις πομνημονεύεται πόστος φ’ ρακλέους γένετο, κα τούτοις οκ διώταις λλ’ κ βασιλέων βασιλεσιν;(1, 1-3).Να συγκρίνετε την άποψη που εκφράζει εδώ ο Ξενοφώντας με τη βασική θέση του Αριστοτέλη στο κείμενό σας
Ενότητα 2η
1. α) Να επισημάνετε τη λέξη με την οποία εισάγεται η νέα ενότητα και να εξηγήσετε το ρόλο της στη δομή της επιχειρηματολογίας του φιλοσόφου.

 β) Χρησιμοποιώντας την επαγωγική μέθοδο, να συνθέσετε μία παρά-γραφο στην οποία θα υποστηρίξετε τη βασική θέση του Αριστοτέλη (οδεμία τν θικν ρετν φύσει μν γγίνεται) με το επιχείρημα που προβάλλεται εδώ, διατυπωμένο με δικά σας λόγια

2. Ο λόγος του φιλοσόφου εδώ είναι δομημένος με τη βοήθεια των μεθόδων της αντίθεσης και της αναλογίας. Αφού επισημάνετε σε ποια σημεία χρησιμοποιείται η κάθε μέθοδος, να δείξετε ποια στοιχεία της επιχειρηματολογίας αντιτίθενται και ποια παρουσιάζονται αναλογικά. Επίσης να βρείτε ποιοι εκφραστικοί τρόποι (λεξιλόγιο, σύνταξη κλπ.) εξυπηρετούν καθεμιά από τις δύο μεθόδους ανάπτυξης.

3. α) Να βρείτε τα χρονικά επιρρήματα της ενότητας και να δείξετε τη λειτουργικότητά τους σε σχέση με την επιχειρηματολογία. β) Ποιος είναι ο ρόλος του επιρρήματος πολλάκις στην επιχειρηματολο-γία του Αριστοτέλη για τον τρόπο απόκτησης της ηθικής αρετής;

4. τς δυνάμεις κομιζόμεθα, τς νεργείας ποδίδομεν: α) Ποιο είναι το περιεχόμενο των εννοιών δύναμις - νέργεια στην αριστοτελική φιλοσοφία; β) Ποια από τις δύο έννοιες θεωρεί ο φιλόσοφος πιο αξιόλογη; Μπορούμε να το συμπεράνουμε αυτό από το κείμενο;

5. Να γράψετε ένα παράδειγμα από την καθημερινή εμπειρία σας, όπου να φαίνεται η διάκριση και ο ρόλος των εννοιών δύναμις – νέργεια σε συνδυασμό με τις χρονικές βαθμίδες του προτερόχρονου και του υστερόχρονου.

6. Ποια είναι η σχέση της πράξεως - νεργείας με τις ιδιότητες που έχουμε φύσει και με την ηθική αρετή σύμφωνα με τον Αριστοτέλη;

7. Ο Περικλής στον πιτάφιο κλείνοντας την κύρια πρόθεση του λόγου του χρησιμοποιεί την έννοια ρετή, όχι με την ευρύτητα του αριστοτελικού όρου, αλλά με το ηθικό περιεχόμενο της ευεργετικής δύναμης που φανερώνεται στις σχέσεις των ανθρώπων. Συγκεκριμένα λέει τα εξής: Κα τ ς ρετν νηντιώμεθα τος πολλος· ο γρ πσχοντες ε, λλ δρντες κτμεθα τος φλους. Βεβαιτερος δ δρσας τν χριν στε φειλομνην δι' ενοας δδωκε σζειν· δ ντοφελων μβλτερος, εδς οκ ς χριν, λλ' ς φελημα τν ρετν ποδσων (Θουκ. ΙΙ, 40, 4 - 5). Σε άλλο χωρίο του λόγου με τον όρο ρεταί δηλώνονται τα ανδραγαθήματα των νεκρών: γρ τν πόλιν μνησα, α τνδε κα τν τοινδε ρετα κόσμησαν … (Θουκ. ΙΙ, 42, 2). Νομίζετε ότι υπάρχουν κοινά σημεία ανάμεσα στους λόγους του Περικλή και στην άποψη του Αριστοτέλη όσον αφορά στη σχέση ηθικής πράξης και ηθικής αρετής; Να στηρίξετε τις απόψεις σας σε χωρία των δύο κειμένων.

8. οτω δ κα τ μν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τ δ σώφρονα σώφρονες, τ δ’ νδρεα νδρεοι: Ο W. D. Ross, γνωστός αριστοτελιστής, επισημαίνει στο χωρίο αυτό ένα παράδοξο.Συμφωνείτε; Να διατυπώσετε τις σκέψεις σας σ’ ένα σύντομο δοκίμιο και να τις συζητήσετε στην τάξη σας.
Ενότητα 3η
1. Από ποιο χώρο αντλεί το νέο του επιχείρημα ο Αριστοτέλης και ποια βασική θέση του, που είδαμε στις προηγούμενες ενότητες, θέλει να ενισχύσει με αυτό;
2. Ποια είναι η επιδίωξη κάθε νομοθέτη και πώς αυτή υλοποιείται;
3. Να επισημάνετε το κριτήριο που χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης, όταν διακρίνει την γαθ πολιτεία από τη φαύλη. Σήμερα θα συμφωνούσατε με το κριτήριο αυτό ή θα το απορρίπτατε εντελώς;
 4. κ τν ατν κα δι τν ατν κα γίνεται πσα ρετ κα φθείρεται: α) Ποιο θεμελιώδες αντιθετικό ζεύγος φιλοσοφικών εννοιών υπόκειται στο χωρίο αυτό; β) Να δείξετε τη σχέση που έχουν τα αντιθετικά μέλη του ζεύγους με τον εθισμό και την ηθική πράξη, όπως φαίνεται στην ενότητα.
5. Ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί και στην ενότητα αυτή επιχειρήματα (παραδείγματα) από την τέχνη, για να ενισχύσει τη βασική του θέση. Να τα αποδώσετε με δικά σας λόγια, επισημαίνοντας τη διαφορά τους από παρόμοια επιχειρήματα της προηγούμενης ενότητας.
 6. ε γρ μ οτως εχε, οδν ν δει το διδάξοντος: Η άποψη που εκφράζεται στο απόσπασμα συμφωνεί με όσα υποστήριξε ο Αριστοτέλης στην 1η ενότητα σχετικά με το ρόλο της διδασκαλίας στη γένεση και ανάπτυξη των αρετών (διανοητικών και ηθικών); Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.
7. Να εξηγήσετε τη σχέση ηθικής και πολιτικής, όπως φαίνεται από το κείμενο της ενότητας και από όσα αναφέρει ο Αριστοτέλης στο επόμενο χωρίο των θικν Νικομαχείων για τον πολιτικό άνδρα: δοκε δ κα κατ' λήθειαν πολιτικς περ ταύτην (= τν εδαιμονίαν) μάλιστα πεπονσθαι βούλεται γρ τος πολίτας γαθος ποιεν κα τν νόμων πηκόους (1102a 10 -13). (=«φαίνεται δε ότι κι ο αληθινός πολιτικός ασχολείται μ’ αυτήν παρά πολύ. Γιατί θέλει να γίνουν οι συμπολίτες του ενάρετοι και να πειθαρχούν στους νόμους». (Μετάφραση: Β. Μοσκόβης).
8. Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο και όσα αναφέρει ο Αριστοτέλης σε άλλο χωρίο σχετικά με τους νόμους: μοίως δ κα τ κατ τς λλας ρετς κα μοχθηρίας τ μν κελεύων (= νόμος) τ δ' παγορεύων, ρθς μν κείμενος ρθς, χερον δ' πεσχεδιασμένος (=«Ομοίως ο νόμος κάνει το ίδιο και σχετικά με τις υπόλοιπες αρετές και τις κακίες, συνιστώντας αυτές κι απαγορεύοντας εκείνες, κάνει δε αυτό, εφόσον θεσπίζεται ύστερα από σκέψη με σωστό τρόπο, αντίθετα έχουμε κακό αποτέλεσμα όταν η νομοθεσία συντάσσεται επιπόλαια και πρόχειρα». (Μετάφραση: Β. Μοσκόβης). (ΗΝ, 1129 b 30-31), να γράψετε αν συμφωνείτε με τον Αριστοτέλη όσον αφορά το βασικό κριτήριο επιτυχίας του νομοθετικού έργου (για την αρχαία και τη σύγχρονη πολιτική κοινωνία).
 9. Ο Περικλής στον πιτάφιο αναφέρεται στην ρετή (= ανδρεία) του Αθηναίου πολίτη ως εξής: μ μετ νόμων τ πλέον τρόπων νδρείας θέλομεν κινδυνεύειν (Θουκ. ΙΙ, 39, 4). Να συγκρίνετε την άποψη αυτή με τη θέση του Αριστοτέλη για το ρόλο του νόμου στην καλλιέργεια της ηθικής αρετής. Πού οφείλεται, κατά τη γνώμη σας, η διαφορά του πολιτικού από το φιλόσοφο;
Ενότητα 4η
1. α) Πώς εισάγει ο Αριστοτέλης το νέο μέρος του συλλογισμού του και ποια σημεία της επιχειρηματολογίας του διασαφηνίζει; β) Ποια συλλογιστική μέθοδο ακολουθείκαι σε ποιο συμπέρασμα καταλήγει;
 2. Να επισημάνετε τα αντιθετικά ζεύγη που σχηματίζουν μέσα στο κείμενο οι ηθικές αρετές με τις αντώνυμές τους έννοιες (κακίες).
 3. Ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί στην ενότητα πολλές φορές τα ρήματα θίζομαι, πράττω και γίνομαι σε διάφορους τύπους. Να εξηγήσετε ποια σημασία έχει η επαναλαμβανόμενη χρήση των συγκεκριμένων ρημάτων και η χρονική τους βαθμίδα στη δόμηση της επιχειρηματολογίας του φιλοσόφου για την απόκτηση της ηθικής αρετής.
4. Κα ν δ λόγ κ τν μοίων νεργειν α ξεις γίνονται: Να εντοπίσετε τη νέα αριστοτελική έννοια που περιέχεται στο χωρίο και να δώσετε τον ορισμό της με τη βοήθεια του κειμένου της ενότητας.
5. Ποιο ρόλο παίζει η ηθική πράξη και η συμπεριφορά του ανθρώπου, γενικότερα σε όλες τις περιστάσεις της (καθημερινής) ζωής, στην απόκτηση της ηθικής αρετής; Να στηρίξετε την απάντησή σας σε χωρία του κειμένου.
6. Να αναλύσετε με λίγα λόγια τα χωρία της ενότητας στα οποία φαίνεται ότι η ηθική αρετή είναι κοινωνική αρετή.
7. Λαμβάνοντας υπόψη σας τη θέση του φιλοσόφου για τις ξεις, όπως εκφράζεται στην ενότητα, και αυτήν που υποστηρίζει συμπληρωματικά πιο κάτω : μετ το ρθο λόγου ξις ρετή στιν (ΗΝ 1144 b 30), να δείξετε ποιος είναι ο ρόλος των ξεων στην απόκτηση και καλλιέργεια των ηθικών αρετών. Ποιους περιορισμούς θέτει ο φιλόσοφος σχετικά με τις ξεις (στο κείμενό σας και στο χωρίο που σας δίνεται);
8. ο μικρν ον … μλλον δ τ πν: Να εξηγήσετε αν συμφωνείτε με την άποψη του Αριστοτέλη και αν έχει, κατά τη γνώμη σας, κάποια σημασία για την αγωγή της νέας γενιάς σήμερα. 1
9.O Περικλής στον πιτάφιο αναδεικνύει το παιδαγωγικό σύστημα της Αθήνας ανώτερο από αυτό της Σπάρτης. Σύμφωνα με τον Αθηναίο πολιτικό οι νέοι της πόλης του κατακτούν την ανδρεία μέσα από μία αγωγή που δεν τους αλλοτριώνει από τη χαρά της ζωής, ενώ οι Σπαρτιάτες πιπόν σκήσει εθς νέοι ντες τ νδρεον μετέρχονται (Θουκ. ΙΙ, 39, 1). Να κρίνετε την άποψη αυτή, λαμβάνοντας υπόψη σας τις θέσεις του Αριστοτέλη για το ίδιο θέμα. Στην κριτική σας θα σας βοηθήσουν επίσης οι γνώσεις σας από την αρχαία γραμματεία και ιστορία.
Ενότητα 5η
1.Με ποιο κριτήριο μπορεί να αποφανθεί κανείς, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, για την οριστική διαμόρφωση των ξεων;
2. Ποια παραδείγματα χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης για να εξηγήσει το κριτήριο της διαμόρφωσης ξεων; Συμφωνετε;
3. Ποια είναι η σχέση μεταξύ ηθικής αρετής και λύπης ηδονής και πώς την εξηγεί ο Αριστοτέλης;
4. Ποια είδη ηδονής φαίνεται να διακρίνει ο Αριστοτλης σύμφωνα με τα σχόλια του βιβλίου σας;
5. Ποια θεωρεί ο Αριστοτέλης «ορθή» παιδεία; Συμφωνείτε με τα κριτήριά του;
6. σώφρων, κόλαστος, νδρεος, δειλός: Να δώσετε τον ορισμό καθενός όρου με βάση το κείμενο.
7. Δι δε … ος δε: Ποιος νομίζετε ότι αποφασίζει με τι «πρέπει» να χαίρονται ή να λυπούνται οι νέοι, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη; Η άποψή του θα ήταν χρήσιμη στη σύγχρονη πραγματικότητα;
8. Πώς αντιλαμβάνεσθε την άποψη ότι η πραγμάτωση της ηθικής αρετής συνεπάγεται ευχαρίστηση για τον άνθρωπο; Μήπως κάποτε συμβαίνει και το αντίθετο, δηλαδή εκείνο που «πρέπει» να κάνουμε - το ηθικώς πράττειν - να μας είναι πιο δυσάρεστο; Ο Αριστοτέλης γράφει σχετικά (ΗΝ, 1117b 17-18) ότι: ο δ ν πσαις τας ρετας τ δως νεργεν πρχει, πλν φ' σον το τλους φπτεται (= δεν είναι λοιπόν δυνατόν να βρει κανείς σε όλες ανεξαιρέτως τις αρετές μια ενέργεια που συνεπάγεται ηδονή, παρά μόνο εφόσον αυτή επιτυγχάνει το σκοπό της). Ποια είναι η δική σας άποψη;
9. Να εντοπίσετε και να αναλύσετε το σημείο του κειμένου στο οποίο φαίνεται ότι η ηθική αρετή συνδέεται με την οργανωμένη πολιτική- κοινωνική ζωή.
10. Ποια εναι η αξία του συναισθματος στον Αριστοτλη όπως φαίνεται από την ενότητα;
Ενότητα 6η
1.Σε ποιο συμπέρασμα έχει καταλήξει ο Αριστοτέλης, όπως φαίνεται στην αρχή της ενότητας, και ποιο νέο ερώτημα θέτει σχετικά με τη φύση της αρετής;
2. Η αριστοτελική ξις είναι έννοια ουδέτερης ποιότητας : μπορεί να έχει θετικό περιεχόμενο ή να είναι ανάξια λόγου. α) Από τι εξαρτάται η ποιότητα των ξεων; β) Ποιο είδος ξεων νομίζετε ότι καλλιεργεί την αρετή και σε τι οδηγούν οι ξεις αντίθετης ποιότητας;
3. Ποιες είναι οι συνέπειες της αρετής στο υποκείμενό της και το έργο του; Να διασαφηνίσετε την απάντησή σας δίνοντας δικά σας παραδείγματα με ζώα ή πράγματα.
4. Να δικαιολογήσετε τη λειτουργικότητα της επανάληψης του επιρρήματος ε και του αντίστοιχου επιθέτου του στην ενότητα.
 5. ε δ ξις: Ο δογματισμός και το αξιωματικό ύφος δεν έχουν καμία σχέση με τον επιστημονικό λόγο, γιατί αυτός επιδχεται διάψευση. Με αφετηρία την αρχή αυτή να εξηγήσετε τη χρήση των εκφραστικών τρόπων του Αριστοτέλη στο σημείο αυτό· ειδικότερα τη σημασία που έχει το είδος της δευτερεύουσας πρότασης και η έγκλιση της ανεξάρτητης πρότασης. Με βάση τις παρατηρήσεις σας να χαρακτηρίσετε το ύφος του φιλοσόφου.
6. Ο Αριστοτέλης στη 2η ενότητα του βιβλίου σας υποστηρίζοντας τη βασική του θέση ότι οδεμία τν θικν ρετν φύσει μν γγίνεται έκανε διάκριση μεταξύ των χαρακτηριστικών που έχουμε φύσει και όσων αποκτούμε ξ θους, λέγοντας ότι η επανάληψη - άσκηση δεν παίζει κανένα ρόλο σε ό,τι έχουμε φύσει, όπως η όραση: ο γρ κ το πολλάκις δεν …. Όταν λοιπόν αναφέρεται στην αρετή του οφθαλμού (το φθαλμοργον ατο), νομίζετε ότι αντιφάσκει; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας.
7. Σε άλλο σημείο των 'Ηθικν Νικομαχείων ο Αριστοτέλης θα μιλήσει για το ργον κάθε «τεχνίτη» σε σχέση με το ργον του ανθρώπου που επιδιώκει την ευδαιμονία : σπερ γρ αλητ κα γαλματοποι κα παντ τεχνίτ, κα λως ν στιν ργον τι κα πρξις, ν τ ργ δοκε τγαθν εναι κα τ ε, οτω δόξειεν ν κα νθρώπ, επερ στι τι ργον ατο (1097 b 29- 33). Στο διο θμα αναφρεται και ο Πλάτων στην Πολιτεία (352d – 353e) . ( =«Γιατί όπως στον αυλητή και στον γλύπτη και σε κάθε τεχνίτη, και γενικά σε όλους γενικά που ασκούν ένα έργο και μια πράξη, φαίνεται αγαθό κι η επιτυχία έγκειται στο έργο του, το ίδιο μπορεί να σκέπτεται κανείς και για τον άνθρωπο, αν υπάρχει έργο που χαρακτηρίζει γενικά τον άνθρωπο». (Μετάφραση: Β. Μοσκόβης). Συγκρίνοντας τα αποσπάσματα με το κείμενό σας, να δώσετε το περιεχόμενο των εννοιών ρετή και ργον, όταν αποδίδονται σε «τεχνίτες», ζώα ή πράγματα. Τι συμπεραίνετε σχετικά με την επίδραση του δασκάλου (Πλάτωνα) στον μαθητή (Αριστοτέλη);
 8. Ο Αριστοτέλης στη Ρητορική του χρησιμοποιεί ηθικές κατηγορίες για το γραπτό λόγο και μιλάει για «ενάρετο» και «πρέπον» ύφος, για ρετή λέξεως και ργον λόγου (1404 b 1 κ.ε.). Ποιο νομίζετε ότι είναι το περιεχόμενο αυτών των όρων; Να δικαιολογήσετε την άποψή σας με χωρία του κειμένου σας.
9. Προσέξτε ότι στο κείμενο το ζώο ή το πράγμα που το διακρίνει η αρετή χαρακτηρίζεται από το φιλόσοφο σπουδαον. α) Πώς καταλαβαίνετε το περιεχόμενο του χαρακτηρισμού αυτού; β) Ποιο είναι το περιεχόμενο του χαρακτηρισμού (σπουδαος), όταν αναφέρεται στον άνθρωπο; Να στηρίξετε την απάντησή σας στο κείμενο της εντητας και στο χωρίο των θικν Νικομαχείων 1098 a 6-20.
10. ε χον: Με τη βοήθεια των πληροφοριών που παρέχει το κείμενο και λαμβάνοντας υπόψη σας το σημασιολογικό περιεχόμενο των λέξεων ε και χον, να δείξετε ότι κάθε πρόσωπο, ζώο ή πράγμα στο οποίο αποδίδεται ο χαρακτηρισμός ε χον είναι «ενάρετο».
Ενότητα 7η
1. Ο Αριστοτέλης στην προσπάθειά του να προσδιορίσει την έννοια της ηθικής αρετής θέτει επιμέρους ερωτήματα και δίνει απαντήσεις, προχωρώντας βαθμιαία μέχρι τον τελικό στόχο, τον ορισμό της έννοιας. Σε ποιο ερώτημα δίνει απάντηση ο φιλόσοφος με όσα αναφέρει σ’ αυτήν την ενότητα;
2. Να επισημάνετε τα γνωρίσματα που θεωρεί ο Αριστοτέλης απαραίτητα για ένα πράγμα, ώστε να είναι δυνατόν να του αποδοθούν οι έννοιες τ πλεον, τ λαττον και τ σον.
3. Ο φιλόσοφος δομεί εδώ τη σκέψη του γύρω από τις έννοιες της «μεσότητας» και των δύο «ακροτήτων». Αφού εντοπίσετε τις λέξεις ή φράσεις (ονοματικά και ρηματικά σύνολα) που αναφέρονται σε κάθε έννοια χωριστά, να διατυπώσετε με δικά σας λόγια τους ορισμούς που δίνει ο Αριστοτέλης.
4. Ποια κριτήρια χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης για να προσδιορίσει τα είδη της «μεσότητας» και ποιο είδος έχει άμεση σχέση με την ηθική αρετή; Να στηρίξετε την απάντησή σας στο κείμενο.
5. Τα πρώτα σπέρματα της θεωρίας της «μεσότητας», η οποία εδώ εκτίθεται αναλυτικά, εντοπίζονται σε προηγούμενη ενότητα (4η), όταν ο Αριστοτέλης αναπτύσσει τη σημασία της ηθικής πράξης για την απόκτηση της ηθικής αρετής. Αφού λάβετε υπόψη σας τον αναλυτικό προσδιορισμό της έννοιας, να γυρίσετε στην 4η ενότητα και να σχολιάσετε σ’ ένα μικρό κείμενο τις μεσότητες και τις ακρότητες που αναφέρονται ή υπονοούνται εκεί. Στο τέλος να προσθέσετε και δικά σας παραδείγματα. Στο σχολιασμό σας να λάβετε υπόψη σας και όσα λέει ο φιλόσοφος σε άλλο σημείο: δ τ θαρρεν περβάλλων περ τ φοβερ θρασς … δ τ φοβεσθαι περβάλλων δειλός (ΗΝ 1115 b 33 - 40). (=«Εκείνος δε που σε περίπτωση φοβερών κινδύνων είναι θαρραλέος πάνω από το μέτρο είναι θρασύς … Αυτός που κατέχεται από υπερβολικό φόβο είναι δειλός». (Μετάφραση: Β. Μοσκόβης).
6. Ο Αριστοτέλης για να διασαφηνίσει τα είδη της «μεσότητας» παίρνει ένα παράδειγμα από το χώρο του αθλητισμού. Προσπαθήστε να κάνετε το ίδιο, χρησιμοποιώντας ένα ανάλογο παράδειγμα από τη μαθητική ζωή. Στο κείμενό σας να κρατήσετε αυτούσιους τους αριστοτελικούς όρους
7. Γνωρίζουμε ήδη από τα προηγούμενα ότι η ηθική αρετή είναι ξις κατά το γένος. α) Ποια καινούργια στοιχεία – πληροφορίες μας προσφέρει το κείμενο για να συμπληρώσουμε τον ορισμό της έννοιας; β) Ποια από αυτά τα στοιχεία μπορούν κατά τη γνώμη σας να στηρίξουν την άποψη που ο Αριστοτέλης θα υποστηρίξει αργότερα, ότι δηλαδή η ηθική αρετή είναι μετ το ρθο λόγου ξις (ΗΝ 1144 b 27); Να δικαιολογήσετε την άποψή σας με χωρία του κειμένου.
 8. Λαμβάνοντας υπόψη σας τις σκέψεις που ο Αριστοτέλης εκφράζει εδώ, τι θα συμβουλεύατε ένα δάσκαλο (ή γονιό) που στόχο έχει να «εθίσει» τους μαθητές του (ή τα παιδιά του) στην ηθική αρετή;
9. Ο Αριστοτέλης, όπως είδαμε ήδη (ενότητες 1, 2, 3) υποστήριξε ότι οδεμία τν θικν ρετν φύσει μν γγίνεται. Να δείξετε με επιχειρήματα ότι όσα λέγονται σ’ αυτήν την ενότητα υποστηρίζουν την παραπάνω βασική σκέψη του φιλοσόφου.
10. Οτω δ πς πιστήμων … λλ τ πρς μς υποστηρίζει ο Αριστοτέλης. Να δείξετε ότι απαραίτητη προϋπόθεση αυτού είναι η σωκρατική προτροπή γνθι σαυτόν και γι’ αυτό η κατάκτηση της ηθικής αρετής γίνεται δύσκολο και επίπονο έργο.
 11. Διαφερόντως γρ δ κα τόδε χομεν στε τολμν τε ο ατο μάλιστα κα περ ν πιχειρήσομεν κλογίζεσθαι· τος λλοις μαθία μν θράσος, λογισμς δ κνον φέρει. κράτιστοι δ’ ν τν ψυχν δικαίως κριθεεν ο τά τε δειν κα δέα σαφέστατα γιγνώσκοντες κα δι τατα μ ποτρεπόμενοι κ τν κινδύνων (Θουκ. ΙΙ, 40, 3), υποστηρίζει ο Περικλής παρουσιάζοντας τις αρετές του Αθηναίου πολίτη στον πιτάφιο. Να συσχετίσετε αυτό το χωρίο με την άποψη του Αριστοτέλη πς πιστήμων … λλ τ πρς μς. Στο συσχετισμό αυτό να λάβετε υπόψη σας επίσης την άποψη που συναντάμε στον πλατωνικό Λάχη: Ταύτην (= τν νδρείαν) γωγε, Λάχης, τν τν δεινν κα θαρραλέων πιστήμην κα ν πολέμ κα ν τος λλοις πασιν ( = «Τούτη λέγω, Λάχη (= ότι είναι η ανδρεία): η επιστήμη των δεινών και θαρραλέων πραγμάτων και στον πόλεμο και σε όλα τα άλλα». (Μετάφραση: Β. Τατάκης). (Πλάτων, Λάχης, 194 e - 195 a).
Ενότητα 8η
1.Ο όρος επιστήμη στον Αριστοτέλη άλλοτε ισοδυναμεί με τον όρο τέχνη, ενώ άλλοτε χρησιμοποιείται με τη συνηθισμένη και σήμερα σημασία του (συστηματοποιημένη γνώση), οπότε και εντάσσεται από τον φιλόσοφο στις διανοητικές αρετές. Με ποιο περιεχμενο χρησιμοποιεται ο όρος στην ενότητα; Ποιο εδος «μεστητας» αντιστοιχε σε κθε σημασα του ρου;
2. Ο Αριστοτλης σε προηγομενη εντητα (6η) αναφρθηκε στην αρετ του οφθαλμο, του ππου κτλ., σε σχση με την ολοκλρωση του ργου που η φση χει αναθσει σε κθε ζο πργμα. Με βση αυτς τις απψεις και με τη βοθεια των πληροφοριν που περιχονται στο κεμεν σας, να δεξετε πτε μα τχνη εναι «ενρετη».
3. Χρησιμοποιντας ρους της αριστοτελικς φιλοσοφας, να δσετε τον ορισμ των άριστων ργων και να τον αιτιολογσετε.
4. Να δσετε με δικ σας λγια τη σχση της ηθικς αρετς με την τχνη και τη φση. Ποιο κριτριο χρησιμοποιε ο Αριστοτέλης ως βση σ' αυτόν τον συσχετισμό; Να αιτιολογσετε την υπεροχ της φσης και της ηθικς αρετς απναντι στην τχνη.
5. Στην αριστοτελικ (τυπικ) Λογικ χουμε υποθετικος συλλογισμος των οποων το συμπρασμα εξγεται απ προκεμενες προτσεις απ τις οποες η μα τουλχιστον εναι υποθετικ. α) Να επισημνετε ναν ττοιο συλλογισμ στο κεμενό σας και να τον καταγρψετε προτσσοντας τις προκεμενες προτσεις και καταλγοντας στο συμπρασμα. β) Νομζετε τι να ττοιο εδος συλλογισμο ταιριζει στο επιστημονικ φος;
 6. Σμφωνα με τον Αριστοτλη, η ψυχ του ανθρπου ληθεει, ανακαλπτει την αλθεια, με τη βοθεια των διανοητικν αρετν, πως φρνησις, σοφα και νος (ΗΝ, 1139 b 15-20). Νομζετε τι σα αναφρονται στην εντητα για τη «μεστητα» μπορον να ισχουν για τις διανοητικς αρετς; Να αιτιολογσετε τις απψεις σας.
7. πθη: Σε λλο χωρο ο φιλσοφος διευκρινζει: Λγω δ πθη μν πιθυμαν ργν φβον θρσος φθνον χαρν φιλαν μσος πθον ζλον λεον, λως ος πεται δον λπη (ΗΝ, 1105 b 23-26). Λαμβνοντας υπψη σας αυτ τη διευκρνιση και σα εκτθενται στις εντητες 5η και 8η, να δσετε τα κοιν σημεα των ηθικν αρετν με τα πθη και τις πρξεις.
8. Η «μεστητα» αποτελε κεντρικ ννοια της αριστοτελικς φιλοσοφας. Να αντιπαραβάλετε τις θσεις που διατυπνει ο Σταγειρίτης στην ενότητα με όσα εκθέτει για το ίδιο θέμα στα Πολιτικά και να δεξετε πώς καταλήγει ότι η «μεσότητα» είναι αναγκαία για την πολιτεία.
 9. Καθς η Αντιγνη οδηγεται στην υπγεια φυλακ της, στο τταρτο επεισδιο της ομνυμης τραγωδας του Σοφοκλ, απευθνει τελευταο χαιρετισμ στους συμπολτες της (στ. 801-882), ψλλοντας μαζ με τον Χορ να θρηνητικ τραγοδι (κομμς). Μσα σ'αυτ την ατμσφαιρα ο Κορυφαος σε μια αποστροφ του προς την ηρωδα λει : ΧΟ. προβσ' π' σχατον θρσους ψηλν ς Δκας βθρον πολ προσπεσας, τκνον (στ. 853-855). («Σκαρφλωσες στην κορυφ του θρσους και στον απρσιτο της Δκης θρνο, παιδ μου, παραπτησες». Μετφραση: Κ. Χ. Μρης).
10. Να εντοπίσετε τα κοιν στοιχεα μεταξ των απψεων του Αριστοτλη για τη «μεστητα», την «λλειψη» και την «υπερβολ», και της μομφς που επιρρπτει ο Κορυφαος στην κρη του Οιδποδα. Νομίζετε ότι ο Αριστοτέλης θα συμφωνούσε με την άποψη του Κορυφαου του Χορο;
11. Η έννοια της «μεστητας», κεντρικ στην αριστοτελικ φιλοσοφα, δεν εναι παρ επαναδιατπωση μιας παλαις και μακρς παρδοσης περ μτρου στην αρχαα ελληνικ σκψη. Ο διος ο Αριστοτλης αναφρει στα Πολιτικ του (1295 b 35-37) το στχο του γνωμικο ποιητ Φωκυλδη πολλ μσοισιν ριστα. Στα κεμενα της αρχαας ελληνικς γραμματεας που χετε διδαχθε (π.χ. Ηρδοτο, Ξενοφντα, Θουκυδίδη, τραγικος), έχετε συναντήσει συμπεριφορές, στάσεις, έργα στα οποία μπορούν να αποδοθούν οι ννοιες «μσον» και «υπερβολ» ή «λλειψη»;
Ενότητα 9η
1. Στην ενότητα αυτή ο Αριστοτέλης διευκρινίζει τις σκέψεις που διατύπωσε πιο πάνω, κυρίως στην τελευταία περίοδο της προηγούμενης ενότητας: λέγω δ τν θικν· ατη γρ ... κα τ μέσον. α) Ποιον τρόπο ανάλυσης χρησιμοποιεί ο φιλόσοφος για να δώσει τις διευκρινίσεις που θεωρεί αναγκαίες; (Προσέξτε τη λέξη με την οποία εισάγεται η ενότητα). β) Να αποδώσετε με δικά σας λόγια τις διευκρινίσεις αυτές.
2. Σε ποια πάθη αναφέρεται στην ενότητα ο Αριστοτέλης και ποιες γενικότερες συναισθηματικές καταστάσεις τα συνοδεύουν;
3. Όπως είδαμε σε προηγούμενη ενότητα (7η), η μεσότητα που έχει σχέση με την ηθική αρετή ορίζεται με κριτήριο το υποκείμενό της (πρς μς). Ποια κριτήρια προσθέτει εδώ ο φιλόσοφος, ώστε να οριστεί πληρέστερα η έννοια της «μεσότητας»;
 4. Στην προηγούμενη ενότητα παρατηρήσαμε ότι ο φιλόσοφος διατύπωσε τη σκέψη του υποθετικά (ε δ πσα πιστήμη) και δυνητικά ( δ' ρετή …το μέσου ν εη στοχαστική). Στο τέλος της νέας ενότητας (9η) ο τρόπος παρουσίασης της ίδιας σκέψης αλλάζει: Μεσότης τις ρα στν ρετή, στοχαστική γε οσα το μέσου. Πώς εξηγείται η διαφορά στη διατύπωση και τι συμπεράσματα συνάγει κανείς απ αυτό για το επιστημονικό ήθος του Αριστοτέλη.
5. Ο Α. Lesky (σ. 782) γράφει για τα θικά Νικομάχεια ότι «είναι μια ανάλυση του ηθικού, όπως αυτό εμφανίζεται κάτω από τις διάφορες συνθήκες της πραγματικότητας», και προσθέτει «ο Αριστοτέλης, σε πολύ ανώτερο βαθμό από τον Πλάτωνα, λαμβάνει υπόψη του την επικαιρικότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς». Να δείξετε την αλήθεια αυτών των απόψεων με τη βοήθεια χωρίων της ενότητας.
 6. Να δείξετε με τη βοήθεια χωρίων του κειμένου ότι η πράξη του ψεύδεσθαι μπορεί να είναι αρετή και το πάθος του λεσαι είναι δυνατόν να είναι κακία.
Ενότητα 10η
1. Να γρψετε σε δο στλες τα αντιθετικ ζεγη των εννοιν που χαρακτηρζουν το αγαθό/την ορθ πρξη και το κακ/την εσφαλμνη πρξη και να τα εξηγσετε με δικ σας λγια, χρησιμοποιντας και παραδεγματα για καθεμα ννοια.
 2. Να γρψετε τη συλλογιστικ πορεα μσα απ την οποα ο Αριστοτλης καταλγει τι η αρετ εναι μεστης.
3. Ποιο εναι το νημα του στχου που παρεμβλλει ο Αριστοτλης και ποια σημασα χει για την επιχειρηματολογα του;
4. Ποια σημασα χει η προαρεσις και ειδικ το γεγονς τι η αρετ χαρακτηρζεται ως ξις προαιρετικ; Για να κατανοσετε τη σημασα της σκεφθετε αν θα μποροσε να χαρακτηρζεται απ αντθετες προς την προαρεσιν ννοιες -γνωρσματα.
 5. Ποιο εναι το προσεχς γνος της αρετς και ποια η ειδοποις της διαφορ όπως περιλαμβάνονται στον ορισμό της;
6. Να εξηγσετε τι σημανει υποκειμενικς και αντικειμενικς χαρακτρας της αρετς.
7. κα ερσκειν κα αρεσθαι: Εξηγστε με δικ σας λγια τη φράση, αφού τη συνδέσετε με ανάλογες διατυπώσεις στην ενότητα 7.
 8. φρνιμος, το δοντος : Το περιεχόμενο των εννοιών αυτών δεν είναι πάντοτε, οριστικά και εφάπαξ καθορισμένο. Να εξηγήσετε, σύμφωνα και με όσα συζητήσατε στην προηγούμενη ενότητα, ποιος ορίζει το περιεχμεν τους και ποια είναι τα όρια του υποκειμενικού και του αντικειμενικού σ' αυτές τις έννοιες;
9. Γιατ, κατ τη γνμη σας, οι Πυθαγρειοι θεωροσαν το κακ αδιαμρφωτο και το καλ διαμορφωμνο;
10. Συμφωνετε με τον Αριστοτλη τι το να κνουμε λθος μπορε να γνει με πολλος τρπους, εν το να κνουμε το σωστ με να τρπο;
11. Τι εννοούμε όταν λέμε «υπερβολή» και «έλλειψη» στα πάθη και τις πράξεις και τι «μεσότητα»; Να αναφέρετε παραδείγματα.
12. Στην 6η εντητα ο Αριστοτλης αφο εχε προσδιορσει το προσεχς γνος της αρετς προχρησε στην ειδοποι διαφορ της. Ποιες έννοιες διευκρνισε απ την 7η ως και την 9η εντητα και ποια γνωρσματα πρσθεσε στην ννοια της αρετς; Να τα αποδώσετε με σύντομες προτάσεις και να τα συνδέσετε με τον ορισμό της αρετής στη 10η ενότητα
















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου